Full spredning – en legeroman
Vinner av Brageprisen 2019
Nominert til Bokhandlerprisen 2019

Solgt til Sverige, Danmark, Nederland, Finland, Tyskland, Island, Korea, Spania, Estland, Latvia, Serbia, Russland, Slovakia, Polen, Tsjekkia, Italia, Romania og USA
OM FULL SPREDNING:
Elin har flyttet inn på legekontoret sitt, hvor pasientene kommer strømmende dagen lang med alle sine skavanker og lidelser. I to tiår har Elin vært fastlege. Minst like lenge har hun vært gift med Aksel. Men før Aksel fantes Bjørn, som plutselig dukket opp på Facebook, og som har snudd opp ned på alt. Elin vet at noe må løsne, men foreløpig sitter hun fast på kontoret, i en slags katatonisk tilstand. I kroken står plastskjelettet Tore og ler av henne. Og hjemme i rekkehuset sitter Aksel og raser – med mindre han har lagt seg til med den fraskilte nabovenninnen Gro.

ANMELDELSER:
«Skarpt, sanselig og svært underholdende om fastlegen Elins utroskap og de opprørende hendelsene i kjølvannet av det. I tillegg er romanen ubetalelig morsom ... Lykke skriver usedvanlig friskt, uten filter, med glidende overganger mellom før og nå. Hennes samtidsdiagnose er røntgenskarp og hudløs; om velstanden, selvgodheten og grådigheten, om narraktigheter og utilpassheter som ved den minste bekymring, hos de innbilt syke, invaderer legekontorene ... Det er blitt en herlig leseopplevelse, men er det ingenting jeg har å klage over? Jo, at romanen kunne vært lengre enn sine 288 sider!»
STEIN ROLL, ADRESSEAVISEN
«Nina Lykkes utroskapsroman burde skrives ut på blå resept. Sylskarpt og fornøyelig om det forbudte ... en av våre skarpeste observatører på ekteskap og samliv ... Årets bok går rett til kjernen, og er hennes beste til nå, fordi den er hennes modigste: Hun tør å krafse i det aller tarveligste, så leseren kjenner det i magen, enten som en boblende latter fra dypet eller som en klump av ubehag ... Med beksvart humor og en god dose empati beskriver hun alt det ubegripelige vi driver med, i et forsøk på å komme i vater. Alle som har levd litt, hatt en relasjon med et annet menneske, vil finne noen setninger å streke under her»
ELLEN SOFIE LAURITZEN, DAGENS NÆRINGSLIV
«Lykkes enda bedre! Få lykkes bedre med å harselere med oss bortskjemte nordmenn enn Nina Lykke ... I Full Spredning er det rett og slett blitt mer plass til samfunnssatire, som Lykke behersker så godt. Det er flaut og gjenkjennelig, morsomt og mørkt. Ingen beskriver den hvite middelklassens uutholdelige letthet morsommere enn Nina Lykke. Etter suksessen med Nei og atter nei i 2016 fikk Nina Lykke mange fans. De kommer ikke til å bli skuffet»
TRINE SAUGESTAD HATLEN, VG
«Grøssande fryd. Nina Lykkes roman syner kor gale det kan gå når vi ikkje set pris på det vi har, medan vi har det ... Mot slutten av romanen får vi ei lita soge i soga om Elin og mor hennar ...  Framstillinga her forankrar Elin som karakter. Ho blir eit levande menneske og ikkje berre ein type, noko som elles lett kan skje i satiriske tekstar. Full spredning har liknande tematikk og stil som Lykkes førre bok, Nei og atter nei. Satiren er skarp og ramsalt, båe romanane er ein grøssande fryd å lese. Med eit sikkert grep om forteljing og språk syner forfattaren oss dårskapen i tida vi lever i - og at nokpunktet for lengst er overskride»
HILDE VESAAS, DAG OG TID
«Lykke har et sylskarpt blikk for hva som rører seg i tiden ... Nina Lykke er en av norsk litteraturs mest begavede satirikere ... De presist avleverte sarkasmene om alt fra voksne, hjemmeboende barn til vår tids grenseløse individualisme, virker på den ene siden som tikkende latterbomber, på den andre som kilde til dyp depresjon ... Om målet på god litteratur er at den får deg til å endre livsinnstilling, scorer Full spredning, i likhet med Nei og atter nei, høyt ... Som en moderne Jane Austen har Nina Lykke en vidunderlig evne til å gjennomskue og ironisere over typisk allmennmenneskelig dårskap. Hvem kan vel motstå noe slikt?»
ANNE MERETHE K. PRINOS, AFTENPOSTEN
«Nina Lykkes nye roman dissekerer sidespranget og stiller diagnosen på det velfødde middelklasselivet ... Humoren er raust til stede også i legeromanen, og Lykke bruker både stetoskop og terapeutblikk til å stille diagnoser på moderne bymennesker elendige forfatning .... gjennom skisser av pasientportretter - de omtales bare med fødselsår - får Nina Lykke sagt grunnleggende ting om vår velstand, vår overflod og vår evigvarende higen etter opphør av alt ubehag ... Lykke skriver med en suveren blanding av erkjennelse og humor. I slik forstand kan hun minne om både Vigdis Hjorth og Agnes Ravatn ... Igjen er det en lykke å lese Lykke».
INGER BENTZRUD, DAGBLADET
«Den infernalske humoren er den fremste kvaliteten i Full spredning. Lykke tek ting på kornet ... Lykke-lesaren kjenner seg rett og slett råka i sjølvinnsikta si. Måten Elin gradvis gir opp alle ambisjonar om å ha eit sosialt liv, er smerteleg vittig skildra ... Forteljarens sjarmerande svartsyn ber uansett romanen åleine. Det er ikkje berre pasienttypane på legekontoret som gir meg ei kjensle av å bli blottstilt: Romanen er breiddfull av småleg sneversyn, usympatiske uvanar og ekle karaktertrekk som det er vekselvis frydefullt og forferdeleg å kjenne seg sjølv og andre att i. Det halve kunne vore nok. Det heile gir Full spredning fullt trøkk, full kraft»
EIVIND MYKLEBUST, KLASSEKAMPEN
«Nina Lykke stiller helt rett diagnose i legeromanen Full spredning. En flink lege gidder plutselig ikke å være flink likevel i Nina Lykkes smått geniale disseksjon av felles folkesjel, kronglete tosomhet og individuell ensomhet ... Elin, i praksis forfatter Nina Lykke, er god på treffsikre oppsummeringer. Faktisk rågod. Full spredning er ekstremt god satire, morsom og skarp. Her får det velfødde og oljesmurte norske folk anno 2019 sitt pass påskrevet, sitt indre framvist ... Det er så gjenkjennelig at det nesten gjør vondt ... Full spredning er en morsom roman. Men også rørende. Og klok ... Sånn er det, tenker jeg. Men nettopp derfor er det fint at smarte folk som Nina Lykke skriver bøker. Så ser vi hverandre litt likevel, gjennom latteren og fasaden»
GERD ELIN STAVA SANDVE, DAGSAVISEN
«Lykke blir ofte nevnt i sammenheng med forfattere som Agnes Ravatn og Marit Eikemo, som også skriver satirisk om hverdagslivets håp og illusjoner. Men romanene hennes fremstår hakket mer litterære; de befinner seg et sted mellom urolig eksistensgrublen og enkel underholdning. Lykke kan like gjerne sammenlignes med Vigdis Hjorth, Dag Solstad eller Kristine Næss … Stilen til Lykke er effektiv, ren og ofte full av ironi. Hun skriver med enkel eleganse, og Elins refleksjoner rommer mye skrudd klokskap»
CARINA ELISABETH BEDDARI, MORGENBLADET